vchilka.in.ua 1

«Рости – виростай, про природу дбай»

Мета: формувати уявлення дітей про охоронну діяльність нашої держави, про природу. Розширювати і збагачувати знання дітей про природу рідного краю.

Підводити дітей до усвідомлення єдності життя і здоров’я людей та стану природного довкілля, необхідності користування дарами природи так, щоб не зашкодити довкілля.

Виховувати пізнавальну активність у дітей, бажання пізнавати та берегти природу, формувати основи екологічного мислення.  

Попередня робота: розучування віршів про ліс та природу, читання казок В.О. Сухомлинського про природу. Бесіди про птахів, розучування віршів, прислів’їв про птахів, розучування пісні «Бережіть природу».

Хід заняття:

Діти, сьогодні ми з вами будемо говорити про нашу матінку-природу, про те, що її треба захищати і берегти, любити і плекати, бо вона дуже багато дає людям корисного, і ми повинні їй за це дякувати і платити добром. 

Діти, а хочете ми з вами підемо в свій березовий гайочок.


* Озирніться всі навкруг,
Нас вітає весняний луг.


* Ми травичку не зімнемо – 
На носочках всі підемо.


* Ноги вище піднімаєм,
Кущики ми не ламаєм.


* А квіточки обійдем,
Красу луків збережем.


* Акуратно ми йдемо,
У гайочок поспішаємо.


Ось ми і прийшли у гайочок. Діти, а хто із вас був у лісі? Чим ліс багатий? Які дерева ростуть у лісі? Які квіти? Чи можуть рости на вербі груші? А що потрібно, щоб росли дерева, рослини? 

Діти, подивіться, лежить березова гілочка, якась погана людина її зламала. Чи добре вона зробила?



Послухайте:
     Зламав Івасик гілочку березову
     І кинув, як награвсь, її додолу.
     Веселий він побіг собі додому,
     Вона ж лежить на гнилищі рудому.
     В її прожилках не бродити соку,
     Не гріти мрію ніжну і високу.
     Івась у ліжку спить спокійно, тихо.
     Невже не знає він, що скоїв лихо?!


Діти, чи можна так поступати із деревами, кущами? А яку користь приносить ліс людям? А як ліси очищають повітря? А що може загрожувати лісу? Чому може виникнути пожежа? Що треба робити, якщо ви бачите, що горить ліс? А чому не можна вирубувати дерева? А давайте згадаємо, які казки В.О. Сухомлинського ми читали про ліс («Відломлена гілка», «Зрубали вербу», «Соромно перед соловейком»).





А давайте поговоримо з вами про те, що ще не можна робити в лісі. Ми пограємо у гру «Що можна, а що ні».

Діти, відгадайте загадку: «Без кого в лісі було б сумно?» (без птахів). Так, без птахів, бо вони не тільки приносять велику користь деревам і садам, але й ще покращують настрій своїм співом. Давайте послухаємо їх спів. Діти, а як ми можемо оберігати та допомагати птахам? А давайте пригадаємо прислів’я про птахів.


  1. Де багато пташок, там немає комашок.

  2. Ластівка день починає – соловейко кінчає.

  3. Одна ластівка весни не робить.

  4. Горобець маленький, а сердечко має.



Дидактична гра «Відгадай птаха за описом»:

  1. Що воно за дивина світла денного доїться, дзьоб гачком – великі очі і не спиться їй щоночі. Ху-ху-ху – кричить вона. Відгадали – це… (Сова).


  2. Хто комах з кори виймає, про здоров’я лісу дбає? (Дятел).

  3. Перший він приніс весну, пробудив усе від сну. Заспівав він під вікном, і зовуть його… (Шпаком).

  4. 4. А яку пташку в лісі називають скрекотухою? (Сороку).


Розважальна гра «Горобчику, пташко, пташко!»


Діти, подивіться, а хто це поспішає? Так, це мурашки. Вони завжди дуже заклопотані. А чи знаєте ви, чим вони так зайняті? Так, вони санітари лісу, опилюють квіти… 

А що ми можемо для них зробити, чим допомогти? Огородити їх будиночок (мурашник), щоб хто ненароком його не зруйнував. 


З неба сонце погляда,
     Світить нам і гріє.
     Та дощу давно нема,
     Хоч земля йому радіє.


Діти, а в давнину люди закликали дощик, і діти, граючись, вчилися цьому. Українська народна гра «Іди, іди дощику!».

Діти, ось і наші квіти. Які квіти у нас ростуть? А які садові квіти ви знаєте? Назвіть польові квіти.


Послухайте загадки:

  1. Білі кульки на стеблах
    Красуються в полі.
    Повіє легенький вітерець – 
    Стебла стануть голі! (Кульбаба).

  2. В мене платтячко біленьке,
    В мене кісоньки жовтенькі.
    Зелененькі панчішки,
    Та не горда я нітрішки. 
    Я росту у лісі й в лузі,
    Де ж це мої друзі? (Ромашка).


Діти, квіти мають лікувальні властивості. Кульбаба – лікує печінку. Ромашка – полощить горло. Конвалія – лікує серце.

Діти, послухайте ось такий вірш:

Ці ківточки ніжні, такі білосніжні!
Тоненькі, тендітні, ласкаві, привітні.
Послухай, як срібно дзвенить голосок:
Не треба, не треба зривати квіток!


Чому квіти звертаються до нас з таким проханням? Чи можна рвати квіти?

Ну що ж діти, давайте повертатися в групу.


Коли йдеш ти садом, полем, лугом,
Будь завжди природі вірним другом.
Не топчи зеленої трави,
Ти скажи їй: «Зеленій, живи!».
Коли ж лісом будеш ти іти,
То посій зернятко доброти.
Побажай і дереву, і пташці,
Щоб жили вони у мирі і у щасті.


Діти, давайте почитаємо плакати і запам’ятаємо ці правила поведінки, коли ви будете на природі:


  1. Не можна ламати гілок дерев!

  2. Не можна зривати і витоптувати квіти! 

  3. Не можна ловити метеликів!

  4. Не можна руйнувати мурашники!

  5. Не можна знищувати жаб, ящірок!

  6. Не можна руйнувати пташині гнізда!

  7. Не можна збирати букет з лісових квітів!

  8. Ходити можна тільки по стежках!


Давайте заспіваємо пісню «Бережіть природу!».