vchilka.in.ua 1

Етична бесіда на тему


ДРУЖБА

(старший дошкільний вік)


Мета: виховувати високоморальність, сформувати у дітей поняття

дружби, спонукати до товаришування, розвивати діалогічне

мовлення.



Хід:

I частина

- Дітки, погляньте на картинку:


  • Кого ви бачите на ній?

  • Хлопчика і дівчинку.

  • Як ви думаєте, хто вони?

  • Друзі, товариші.

  • А у вас є друзі? А товариші?

II частина

  • Скажіть мені, яка різниця між другом і товаришем? Хто такий друг? А кого можна назвати товаришем?

  • Відповіді дітей

  • Друг – це та людина, яка довіряє вам, в ви довіряєте їй; яка вам віддана, духовно близька вам, вам з нею цікаво проводити час, у вас спільні інтереси. А товариш – це той, хто з вами приятелює, робить щось разом з вами, ваш супутник у подорожах.

  • Розкажіть про свого друга. А тепер про одного з товаришів.

  • Розповіді дітей.

  • Як ви розумієте вислів Льва Толстого : “ Боягузливий друг страшніший за ворога, бо ворога побоюєшся, а на друга покладаєшся”?

  • Відповіді дітей

  • Ось послухайте ще один вислів: “ Справжні друзі... нічого не вимагають один від одного в ім’я дружби, а роблять один для одного, що можуть ” Чи погоджуєтесь ви?

  • Чому?

  • Відповіді дітей

  • А ви так само поводитесь з друзями?

  • Відповіді дітей

  • Зараз я розкажу вам одну історію про двох подруг: “ Люба прийшла до Каті і кличе її гратися. А у Каті ще не прибрані іграшки. Люба каже : “ Поки ти прибереш іграшки, я піду пограю в м’яч ” і пішла надвір...”Чи правильно вчинила Люба?

  • Чому ви так думаєте?

  • Відповіді дітей
  • Які прислів’я та приказки про дружбу ви знаєте?


  • Друзі пізнаються в біді. Нових друзів май, старих не забувай. Людина без друга, що їжа без солі. Хорошого друга узнаєш, як з ним розлучишся.

  • Як ви розумієте прислів’я : “Друзі – це злодії часу”?

  • Відповіді дітей

  • Так, справді. Ми проводимо з друзями багато часу, але цей час ми проводимо з користю. От ви ходите в гості до своїх друзів? Гуляєте разом?

  • Відповіді дітей

  • Що ви любите робити разом з друзями?

  • Розповіді дітей.

  • Як часто ви бачитеся?

  • Відповіді дітей

  • Послухайте ще одну історію-загадку: “ Після сну вихователь сказала дітям: “ Застеляйте швидше ліжка, підемо дивитися ляльковий спектакль”. Марина охайно застелила своє ліжко, хотіла уже бігти в зал, озирнулася, а Віталик ніяк не може впоратись з ковдрою, вона постійно сповзала на підлогу.” Як вчинить Марина далі, якщо Віталик ї кращий друг? А як би вчинили ви?

  • Відповіді дітей

III частина

  • Давайте ми з вами зараз послухаємо пісеньку. Слухайте

уважно і дайте відповідь на питання про що пісенька?

- Пісня про дружбу.

  • Чи погоджуєтесь ви з прислів’ям : “ Дружба – це найцінніший скарб”?

  • Відповіді дітей

  • Тож давайте берегти, цінувати і примножувати цей скарб!


Етична бесіда на тему:

«Ввічливість і турботливість»

(старший дошкільний вік)

Мета: уточнити уявлення дітей про ввічливість, учити користуватись ввічливими мовними формами (будь ласка, вибачте, добрий день, до побачення); викликати бажання піклуватися про інших, виявляти чуйність і турботливість.
Xід:

I.Вступна частина:

Вихователь:Сьогодні ми поговоримо з вами про те, як повинні поводитись діти з дорослими, товаришами, учителями, батьками, сторонніми людьми, тобто про ввічливість. Що, на вашу думку, означає слово «ввічливий»?


II.Основна частина.

Вихователь:


  • Зараз я вам зачитаю вірш,а ви дасте йому назву .


Читання вірша С. Погорєловського «Ввічливий».
II. Основна частина:

Запитання:


  • Кого ж можна назвати ввічливим?

  • Пригадайте, які твори ви читали про ввічливість.

  • Чому хлопчикові всі відмовляли на його прохання?

  • Хто допоміг йому стати ввічливим?

  • Коли потрібно вживати «чарівне слово»?

  • Які ще ввічливі слова ви знаєте?


Вихователь:
- Діти, я вам розповім про один випадок з Вітею і його сестричкою Олею, а ви подумайте, як можна оцінити поведінку хлопчика .
«Прийшовши зі школи, Вітя сів читати книжку. До нього підійшла сестричка Оля.
Вітю, дістань, будь ласка, з етажерки мою книжку.
Не заважай!—крикнув на неї Вітя.— Хіба ти не бачиш, що мені ніколи?
Пробач, Вітю, я більше не буду заважати,— сказала Оля й пішла до другої кімнати, до своїх іграшок...»


  • Як поводився Вітя?

  • Чи правильно він повівся?

  • Що він повинен був зробити?



Моральні задачі:
- Вчителька дає завдання Юркові:
- Піди, будь ласка, Юрку, в учительську й принеси журнал.
- Покажіть, як це треба зробити.


- Олег зустрівся в дверях з Надійкою. Що він повинен робити?


Вихователь розповідає, а діти хором вставляють ввічливі слова:
- Мама послала Маринку до тьоті Ліди за книжкою. Маринка подзвонила у двері, зайшла в квартиру і сказала... (Добрий день). Тьотя Ліда саме відпочивала, дівчинці стало незручно і вона сказала... (Пробачте, будь ласка).
Тьотя Ліда дала дівчинці книжку. Маринка сказала... (Дякую, до побачення) і пішла додому.
Учитель переказує дітям оповідання В. О. Сухомлинського «Здра­стуйте» «Дякую».

Моральні правила:

· Будь завжди ввічливим, чуйним і уважним.
· Зустрінеш знайомих — привітайся.
· Допустив помилку, проявив грубість, попроси пробачення.
· Завжди допомагай літнім людям, товаришам, молодшим.

· Ніколи не перебивай, співрозмовника, навіть тоді, коли ти з ним не згодний, вислухай його до кінця і тільки тоді вислови свою думку.
III. Заключна частина:
Вихователь підводить підсумок. Дає оцінку роботі дітей на занятті.

Етична бесіда на тему


ПОДОРОЖ ДО КРАЇНИ ВВІЧЛИВОСТІ ТА ДОБРОТИ

(старший дошкільний вік)

Мета. Узагальнити знання учнів про правила поведінки вдома, в школі, в громадських місцях, виховувати шанобливе ставлення до старших, батьків, виявляти піклування про молодших, слабших. Обладнання. Лист професора Будьласки, іграшка лисички, словник «чемної людини», червоні та зелені картки.

Хід :

І Вступна частина

  • Малята, сьогодні вас чекає подорож до Країни Ввічливості та Доброти. Перш ніж відправлятися до подорожі, що ми з вами повинні зробити? (Привітатися). Отже, давайте привітаємось піснею "Добрий день": Треба дружно привітатись: "Добрий день". Дружно, голосно сказати: "Добрий день". Вліво, вправо поверніться, Туди-сюди посміхніться, "Добрий день" - 3 рази. -Діти! Ми отримали листа від професора Будьласки. Він пропонує нам помандрувати до Країни Вічливості і Доброти. Чи бажаєте ви помандрувати до цієї країни? Як же туди дістатися? Про це ми дізнаємося із листа професора Будьласки. Коли ми пройдемо через усі перешкоди, ми отримаємо найцінніший скарб – будемо ввічливими і нас поважатимуть люди.

ІІ Основна частина

-Любі діти! Шлях для того щоб стати ввічливим та добрим буде нелегким. Його треба подолати і підтримати один одного. Сподіваюся, ви подолаєте усі перешкоди. Виконуючи завдання ви здобуватимете все нові і нові знання про те як потрібно себе поводити.» Отже, відправляємося у подорож! Гра "Поїзд" І. Першою нашою зупинкою є "Словник чемної людини".


-Малята, ви знаєте ввічливі слова? Тоді ось яке вас чекає завдання. Вам потрібно скласти словник. (Всі слова, які говорять діти, записуються у великий словник). -Молодці! Вийшов гарний словник. Сподіваюся, ви будете завжди користуватися ним. Хором читають словник.

ІІ. Наступна зупинка "Містечко вихованих людей".

-О, та тут побував хуліган. Він переплутав усі їхні правила і життя зіпсувалося, усе тепер переплуталося. Діти, допоможемо жителям цього містечка виправити помилки?

Речення із помилками: 1. Проходити на своє місце у кінотеатрі треба спиною до тих, хто сидить. 2. Чемний хлопчик завжди смикає дівчаток за коси. 3. Ввічливі діти ніколи не поступаються місцем старшим. 4. Виховані діти обгортку від цукерки кидають на тротуар. 5. Усі діти переходять вулицю на червоне світло світлофора. 6. Виховані хлопчики завжди лазять по деревах. 7. Дівчатка витирають руки об сукню. (Діти виправляють речення).

-Я впевнена, що ви у мене ввічливі і хороші дітки, тому подолаєте усі перешкоди. Запам'ятайте, щоб люди вас поважали, слухали, дотримуйтеся золотого правила: "Відноситися до людей треба так, як би ви хотіли, щоб ставилися до вас".

ІІІ. Зустріч із лисицею

-Отже, мандруємо далі. Будьте обережні, адже трапляються випадки, коли під час мандрів можна зустріти несподівано розбійників чи хуліганів. Ви не боїтесь?

(Іграшкова лисиця) -О, що це за малюки? Куди це ви зібралися? ( Діти пояснюють, що вони йдуть до країни Ввічливості та Доброти). -Та що ви? Навіщо це вам потрібно? Ось залишайтеся зі мною. (Діти відмовляються). -Ну добре, тоді я дам вам деякі поради, якими можна скористатися в країні Ввічливості та Доброти.

"Шкідливі поради".

Ніколи не мийте руки, шию, вуха, обличчя. Вони знову стануть брудними. Навіщо марно витрачати свій час. Стригтися також не обов'язково, бо як постарієш, голова облисіє. Вранці зовсім не обов'язково зав'язувати шнурки на черевиках, банти на косах, бо вони протягом дня і самі порозв'язуються.


Вихователь: Діти, вам подобаються такі поради? Хіба можна ними скористатися? (вихователь говорить голосом лисиці) -Що? Не бажаєте таких порад? Ну, тоді слухайте ось які: - якщо товариш запросив тебе на день народження, залиш подарунок вдома. Він і тобі самому згодиться. Ні з ким у гостях не розмовляй, тільки вибирай, що смачніше, та їж; - дівчаткам треба завжди ставити підніжки, показувати язика, лупцювати; - якщо твій товариш упав, покажи на нього пальцем, смійся голосно, щоб він побачив, що ти не засмучуєшся.

Вихователь: - Це поради справді хуліганські, нам з тобою не по дорозі. Діти, нам треба довести, що ми їй не друзі, та навчити справжніх правил поведінки. Давайте хором прочитаємо написані правила.

Правила: - Не поспішай першим сісти за стіл. - Не розмовляй під час їжі. - Не перебивай того, хто говорить. - Не показуй пальцями на інших. - Не забудь зняти шапку, коли заходиш у приміщення. - Поступайся місцем людям похилого віку. - Не забудь вибачитися, якщо ти когось штовхнув. -Добре, я зрозуміла, що ви хороші діти, я не буду вас більше затримувати. Мені соромно.

ІV. А зараз на нашому шляху "Світлофор ввічливості". І тепер залежить тільки від вас, чи ми будемо хорошими і ввічливими, чи неслухняними дітьми яких ніхто не любить.Отже, я читатиму речення і якщо ви вважаєте, що так можна чинити ви підіймаєте червоний колір - забороняю, а якщо вірно, зелений - дозволяю. Зрозуміли, розпочинаємо! 1. Дайте мені хлібину, - звертається хлопчик у магазині до продавця (червана). 2. Вибачте, будь ласка, я штовхнула вас ненавмисно, - каже дівчина в автобусі (зелена). 3. Покличте до телефону Марину (червона). 4. Я трохи порвала цю книжку, підклейте її самі. - Сказала дівчинка бібліотекарю (червона). 5. Люба бабуся! Я із задоволенням тобі допоможу (зелений).

Етична бесіда:


  1. Дітки, які ви знаєте ввічливі слова?
  2. А які слова необхідно говорити при зустрічі з людиною?


  3. Якщо ми про щось просимо людину, що потрібно говорити?

  4. Що потрібно сказати людині, якщо вона вам допомогла?

  5. Про які нові правила поведінки ви дізналися?

  6. А якого золотого правила ми повинні дотримуватися?

  7. Як ми повинні ставитися до людей похилого віку?

  8. Який зовнішній вигляд повинні мати виховані, чемні діти?

  9. А як ми повинні поводити себе у гостях?

  10. Як необхідно поводитися у громадському транспорті?

ІІІ Заключна частина

  • Молодці! Ви добре справилися із завданням. Тепер ви будете ввічливими і добрими дітками, і вас любитимуть.


Етична бесіда на тему
Добро в нашій душі”

( Старший дошкільний вік )

Мета: визначити і окреслити суть категорій "добро" і "зло"; допомогти дітям усвідомити значення добра як життєвого вибору в духовному становленні особистості; створити ситуацію, за якою учень може виявити доброту і відчути від цього задоволення; виховувати схильність безкорисливо чинити добро.

І. Вступна частина

Організація дітей:

Я всміхаюсь сонечку:

Здрастуй, золоте!

Я всміхаюсь квітоньці:

Хай вона цвіте!

Я всміхаюсь дощику:

Лийся, мов з відра!

Друзям усміхаюся

Зичу їм добра!

Який настрій передає цей віршик?

На які гарні вчинки надихає радісний, гарний настрій?

Який у тебе найчастіше настрій?

Коли він буває гарним і радісним?

ІІ. Основна частина

Творче завдання "Сонце доброти". - Намалюйте сонце доброти, у якого повинно бути стільки променів, скільки добрих вчинків різних людей ви згадаєте, потім кожен розповість про своє сонце доброти. (Виконання завдання та розповіді дітей).

- Сьогодні ми будемо говорити про Добро і Зло в нашій душі і про те, як робити добро і не робити зла.


Бесіда за малюнком "Добре діло роби сміло".

- Що сталося з цією старенькою жінкою?

- Як вона почувається?

- Як можна допомогти бабусі?

- Що для вас важливіше: почути слова подяки чи просто допомогти?

- Які добрі справи ви можете зробити для своїх бабусі та дідуся, стареньких сусідів, незнайомих стареньких людей .

- Як зробити так, щоб добро на планеті Земля примножувалось?

- Самому робити добрі вчинки.

- Вирости гарною і доброю людиною.

- Щодня робити хоч маленькі, проте добрі справи.

- Ваші пропозиції.

- Діти, людина прийшла у цей світ, щоб творити добро і добру пам'ять залишити по собі. Про це гарно сказала у своєму вірші "Людина починається з добра" Любов Забашта.

- Учню казав мудрець:

“Живи, добро звершай, та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізняй від мавпи і від звіра:

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра.”

- До чого закликає нас автор цього вірша? Людина – творець добра. У характері нашого народу доброта і чуйність, щирість та уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину.

- З давніх-давен, гарні стосунки між людьми, взаємопідтримка, милосердя були основними у житті, і про це говорить народна мудрість.

“Хто людям добра бажає, той і собі має.”

“Роби добро – не кайся, робиш зло – зла і сподівайся.”

“Все добре пам'ятай, а зла уникай.”

“Добре серце, як сонечко в небі.”

- Добрі вчинки потрібні нам у житті і залежать від наших душевних зусиль. Чому я так кажу? Тому що наші добрі думки і почуття знаходяться у наших душах.

- А що ж таке душа, як ви розумієте?

- Душа – це живий відгук людської істоти на все, що відбувається. І якщо у людини цей відгук є, вона душевна людина, а якщо ні – черства і байдужа.


- Спробуємо заглянути у свою душу і намагатимемося визначити, які ми.

- Будь ласка, продовжіть речення:

Я плачу, коли…

Я сміюся, коли...

Я радію, коли...

ІІІ. Заключна частина

Отже, зробимо висновок: кожна людина може формувати свою душу.

Ви повинні прагнути до розвитку своєї душі.

Етична бесіда на тему:

ЩЕДРІСТЬ І ЖАДІБНІСТЬ”

(старший дошкільний вік)

Мета: продовжувати знайомити дітей із людськими чеснотами. Розкрити перевагу щедрості над жадібністю. Виховувати дружні стосунки між дітьми у групі.

Обладнання: вірш А. Костецького « Велосипед»., Правила ввічливості, доброти.

Хід:

І частина

Повторення правил ввічливості.

- Діти, а пам’ятаєте ми з вами говорили про ввічливість. А хто може пригадати мені що це таке???

Ввічливість – вміння поводитися так, щоб іншим було приємно з тобою.


  • А як ви думаєте, чи існують певні Правила Ввічливості? Так. Вони існують. Зараз я вам їх зачитаю, а ви уважно мене слухайте, а потім скажете, чи ви живете за цими правилами.

    1. Будь завжди привітним, вітайся при зустрічі, дякуй за допомогу, прощай.

    2. Не примушуй за тебе хвилюватися, ідеш – скажи куди і коли повернешся.

    3. Не капризуй, не бурчи.

    4. Якщо випадково когось образив – вибачся.

    5. Даруй людям радість спілкування з тобою.

  • Діти, ви уважно послухали правила. Живете ви за цими правилами?

  • Діти., то яку людину ми можемо назвати ввічливою?

  • А кого із своїх товаришів ви можете назвати найввічливішими?

  • А сьогодні ми з вами познайомимося ще з двома новими для вас людськими чеснотами. Одна з них, це щедрість.


ІІ Частина

Щедрість – це той, який радо надає матеріальну допомогу комусь, не шкодує своїх витрат, охоче ділиться чим-небудь своїм, ще – багатий на щось.


  • Діти, як ви розумієте це визначення?

  • А як ви вважаєте, щедрість це хороша чи погана риса характеру?

  • Молодці, це дійсно хороша риса характеру. А зараз я вам зачитаю ще одну людську чесноту.

Скупий – протилежний до слова «щедрий» це людина ощадлива до себе і до інших,в матеріальному плані .

  • А як ви розумієте це визначення?От бачите, ці два визначення є протилежними..

  • А зараз давайте прочитаємо з вами оповідання В. Сухомлинського «Що посієш, те й пожнеш»

Одного разу до нас прилетіли голуб і голубка. Сіли та й воркочуть. Ніби дивляться на мене і про шось просять. Я поліз на дах, відчинив маленьке віконце. Голуби заховалися у нього. Я виніс їм зерна. Наступного ранку я знову їх погодував і поставив коритце з водою. А потім було більше таких днів, що я забував погодувати голубів.. А то якось уранці бачу – голуби сидять на подвір’ї к сусідів, і маленька дівчинка Оля годує їх. Кликав я голубів,але вони більше не прилетіли. Що посієш, те й пожнеш, - говорить українське прислів’я .Посіяв байдужість – пожав зневагу.

  • Діти, як ви розумієте зміст прислів’я «Що посієш, те й пожнеш»?

  • А чому голуби залишили свого хазяїна?

  • Розкажіть, як ви піклуєтесь про птахів?

  • А зараз давайте з вами пограємо в невеличку гру, яка називається «Продовж прислів’я» Я читаю вам, а ви продовжуєте.

    1. На чужий коровай очей не поривай, а про свій …(ДБАЙ)

    2. За копійку аж …(ТРУСИТЬСЯ)

    3. В чужих руках завше більший …(ШМАТОК)

    4. У скупого все …(ПО ОБІДІ)

    5. Скупий складає, а щедрий … (СПОЖИВАЄ).

    6. І сам не гам, і другому …(не дам)

    7. За двома зайцями не женись, бо жодного …(НЕ ВПІЙМАЄШ)

    8. Це такий що за шматок що за шматок кишки, піде сто верст …(ПІШКИ)


    9. І тяжко нести, й жалко …(КИНУТИ).

  • Діти, ви молодці, справились з завданням. А зараз я вам розповім вам вірш А.Костецького «Велосипед»

Славкові, що з квартири сорок,

Велосипед купили вчора.

Він зразу в двір його потяг,

Прудкого та прудкого

Все хизувався ним,

Та нас не підпускав до нього

Просив Юрко:

  • Ну дай хоч раз

Проїду метрів з двісті!

  • Ач який!

Свого купи та й їзди.

І я просив,

Та він « Моє!»

І нам кататись не дає…

Ну й що, нехай!

А ми зате в кіно ходили.

Разом у нашому дворі

Співали,скільки сили,

А потім грали у квача.

Аж поки вечір не почався.

А що Славко?

Він сам – один

Сидів з велосипедом

І вже кататись не хотів.

Отак йому і неба.

Діти, як ви думаєте, правильно поступив хлопчик, не поділившись велосипедом з друзями?

  • А міг він поступити по іншому?

  • Чому діти провчили Славка

  • А як ви вважаєте, потрібно ділитися з друзями?

  • А ви ділитесь, ви щедрі?

  • Скажіть, а біти скупими, це добре чи погано? А чому ви так думаєте?

  • А зараз я дам вам невеличке завдання. Вам потрібно скласти невеличке оповідання про щедрість і жадібність.. Я вам зараз прочитаю одне оповідання, яке склали ваші однолітки. Слухайте.




Про щедрість і жадібність.

Одного разу у парку зустрілися Оленка і Юля.. Оленка ласувала смачними цукерками, а друга дівчинка стояла поруч. До школярок підійшла бабуся і запитала ; «Дівчатка, ви щедрі, чи жадібні». Ті подивилися один на одного, але нічого не відповіли. Оленка продовжувала їсти цукерки, а поруч стояли Юля і старенька бабуся.


Потім бабуся дістала із сумки коржика і пригостила обох дівчаток. Юля взяла і подякувала, а Оленка поглянула і почервоніла. Думаю вона зрозуміла свою помилку. А ви як думаєте?


  • Ось так написали діти вашого віку. А ви зараз мені складете декілька речень про «щедрість» і « жадібність»

  • Молодці діти. А вдома запитаєте своїх мам, татусів, бабусь, дідусів як вони розуміють ці людські чесноти. І чи присутні вони у них, згода?

  • Діти, то яка людська чеснота повинна переважати, щедрість чи жадібність???

-А зараз я вам зачитаю ще деякі прислів’я і приказки.
Прислів’я і приказки.

  1. Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе.

  2. Хто чисте сумління має, спокійно спати лягає.

  3. Добре роби, добре буде.

  4. Добре ім’я – найкраще багатство.

  5. Добро пам’ятають, а лихо ще довше.

  6. Хто людям добра бажає, той і сам собі його має.

  7. Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла сподівайся.

  8. Від добра добра не шукають.

  9. Не одежа красить людину, а добрі діла.

  10. З добрим поживеш – добре й переймеш, з лихим зійдешся - й свого позбудешся.

  • А хто з вас може пояснити хоча б одне з цих прислів’їв і приказок?

ІІІ Частина

  • Молодці діти. Ви уважно мене слухали, доповнювали, вели активну бесіду, тож давайте зараз підведемо підсумок. А підсумком нашим буде виведення морального правила, а ним нам послугує одне з прислів’їв

«Будь щедрим сам, якщо хочеш щоб люди були щедрими до тебе, а про жадібність краще взагалі не згадуй!!!