vchilka.in.ua 1

П А М’Я Т К А В О Д І Ю

У даній пам’ятці використовуються наступні скорочення:


  1. ПДР України – Правила дорожнього руху України затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 року № 1306 з відповідними змінами та доповненнями.

  2. ЗУ «Про міліцію» - Закон України «Про міліцію» від 20.12.1990 року з відповідними змінами та доповненнями.

  3. Інструкція – «Інструкція з питань діяльності підрозділів дорожньо – патрульної служби ДАІ МВС» затверджена Наказом МВС України № 111 від 27.03.2009 року з відповідними змінами та доповненнями.

  4. ЦК України – Цивільний кодекс України від 16.01.2003 року з відповідними змінами та доповненнями.

  5. КУпАП – Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 року з відповідними змінами та доповненнями.

Кожен з нас хоча б раз у житті мав можливість «поспілкуватися» з працівниками ДАІ. Така зустріч не завжди є найбільш приємною із тих, що може трапитися з Вами в дорозі. Адже, як часто це трапляється, працівники ДАІ не завжди ведуть себе коректно, нехтують правами водія і, звичайно ж, значно перевищують свої повноваження. У такому випадку вам необхідно обов'язково знати свої права. Як кажуть: «попереджений – значить озброєний»! Взаємовідносини працівників підрозділів ДАІ з учасниками дорожнього руху мають ґрунтуватися на принципах дотримання законності, забезпеченні свободи та недоторканності особи, її прав, уважному, доброзичливому і шанобливому ставленні до громадян.

Якщо Ваш транспортний засіб зупинили працівники ДАІ
1. На вимогу працівника міліції водій зобов’язаний зупинитися з дотриманням вимог ПДР України (п. 2.4. ПДР України).

2. Увімкніть аварійну сигналізацію. Не виходьте з транспортного засобу (жоден нормативний акт не передбачає такого обов’язку). Працівник підрозділу ДПС сам повинен підійти до водія ( п. 14.6. Інструкції).

3. При наявності відео-, аудіозапису – увімкніть його. У подальшому результати фіксації будуть слугувати доказами у справі. Слід зазначити, що вимога інспектора ДАІ не застосовувати відносно нього фото-, відео-, або аудіо запис і всі дії, пов’язані з цією вимогою - є незаконними, оскільки у даних правовідносинах працівник міліції є суб’єктом владних повноважень, а тому, про недоторканність його приватного життя розмова не йде і його згода на зйомку Вам не потрібна. Ваше право на фото-, відео-, або аудіо фіксацію гарантується:


- Конституцією України, зокрема ст. 34 Основного Закону зазначає, що кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір;

-Стаття 302 ЦК України: Право на інформацію. Фізична особа має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію;

-Стаття 5 ЗУ «Про інформацію»: Кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.

-Частина 2 ст. 3 ЗУ «Про міліцію»: Діяльність міліції є гласною, тощо.
Якщо все – таки інспектор ДАІ забороняє Вам проводити зйомку, вимагайте від нього зазначити закон або статтю закону, які забороняють проводити це, оскільки відповідно до ч. 4 ст. 5 ЗУ «Про міліцію» якщо міліція, тимчасово, в межах чинного законодавства, обмежує права громадян, то працівник міліції зобов’язаний надати такому громадянину пояснення з цього приводу, тобто обґрунтувати свої вимоги. Крім того, стаття 19 Конституції України гарантує, що ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.


4. Під час звернення до водія працівник Державтоінспекції зобов'язаний :
-Привітатися, чітко й зрозуміло назвати свою посаду, звання та прізвище, а на вимогу громадянина - пред’явити службове посвідчення (ч. 2 ст. 5 ЗУ «Про міліцію», п. 14.7 Інструкції).

-Повідомити про причину зупинки транспортного засобу, суть скоєного правопорушення у випадку його вчинення (п. 14.7. Інструкції).
Безпідставне зупинення Вашого т/з забороняється і тягне за собою дисциплінарну відповідальність інспектора. Інспектор ДАІ має право зупинити транспортний засіб лише в разі (п. 21-1 ч. 1 ст. 11 ЗУ «Про міліцію», п. 7.3., п. 13 Інструкції):
-Порушення правил дорожнього руху водіями;

-Відсутності номерного знака на транспортному засобі або наявності номерного знака, який не відповідає встановленим вимогам, закріплений у не встановленому для цього місці, закритий іншими предметами чи забруднений, що не дозволяє чітко визначити символи номерного знака з відстані двадцяти метрів;

-Наявності ознак, що свідчать про технічну несправність транспортного засобу;
-Наявності даних, що свідчать про причетність транспортного засобу, його водія, пасажирів або вантажу до вчинення дорожньо-транспортної пригоди, злочину чи адміністративного правопорушення;
-Перебування транспортного засобу в розшуку;
-Наявності даних про використання транспортного засобу з протиправною метою;
-Необхідності опитування водія чи пасажирів про обставини вчинення дорожньо - транспортної пригоди, злочину чи адміністративного правопорушення, свідками якого вони є або могли бути;
-Необхідності залучення водія транспортного засобу для надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або працівникам міліції чи як свідка при оформленні протоколів про адміністративні правопорушення чи матеріалів дорожньо-транспортних пригод;
-Проведення цільових заходів (операції, відпрацювання, оперативні
плани) для перевірки документів на право користування і керування транспортним засобом, документів на транспортний засіб;
-Виконання рішень про обмеження чи заборону руху, прийнятих уповноваженими на це державними органами;
-Якщо спосіб закріплення вантажу на транспортному засобі створює небезпеку для інших учасників дорожнього руху;
-Порушення визначеного порядку встановлення і використання на транспортному засобі спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв.
Цей перелік підстав є вичерпним і зупинка Вашого т/з за якихось інших приводів, які Вам наводить інспектор ДАІ в обґрунтування зупинки - є незаконною.

5.Після того, як інспектор назвав причину зупинки та суть порушення, якщо таке мало місце, він має право висловити вимогу про пред’явлення водієм документів (п. 14.7. Інструкції). Документи для перевірки в руки інспектору не передавайте, жоден нормативний акт не зобов’язує Вас цього робити. Відповідно до п. 2.4.а. ПДР України водій повинен тільки пред’явити документи для перевірки, а не передати їх.

Документи, які водій повинен пред’явити інспектору:


  • Посвідчення водія;

  • Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу (так званий «техпаспорт»);


Що стосується пред’явлення інспектору страхового полісу, то п. 2.4.а. ПДР України та п. 14.7. Інструкції зобов’язують водія пред’явити страховий поліс на вимогу інспектора, але не конкретизують, у яких саме випадках інспектор має право вимагати пред’явлення полісу. ЗУ «Про обов’язкове страхування цивільно – правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», зокрема ч. 2 ст. 21 цього закону на відміну від підзаконних актів конкретизує, що контроль за наявністю страхових договорів здійснюється відповідними підрозділами МВС при:
а) складанні протоколів щодо порушень правил дорожнього руху;

б) оформленні матеріалів дорожньо-транспортних пригод;.
Отже, водій зобов’язаний пред’явити інспектору для перевірки страховий поліс лише у разі складання протоколу про адмінправопорушення або при оформленні ДТП.

6.Вислухавши суть порушення, запропонуйте надати інспектору докази Вашої вини. Доказами у справі про адміністративне правопорушення відповідно ст.. 251 КУпАП можуть бути:

  • Протокол про адміністративне правопорушення;

  • Пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків;

  • Висновки експерта,

  • Речові докази;

  • Показання технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису;

  • Протокол про вилучення речей і документів, а також інші документи.


7.Якщо інспектор в якості доказів Вашої вини надає показання технічних приладів та технічних засобів вимагайте від інспектора надання документів на ці засоби (технічний паспорт, повірка, сертифікат відповідності, допуск до роботи з приладом).

8.Навіть якщо Ви порушили ПДР України і вважаєте себе винним, не поспішайте визнавати свою провину і погоджуватися з протоколом, а особливо якщо у Вас виникають сумніви з приводу Вашої винуватості. Я би радив ніколи на місці не визнавати своєї вини з огляду на наступне. Зазвичай, на місці важко швидко зорієнтуватися у тому винні Ви чи ні, немає можливості спокійно переглянути ПДР України, інше законодавство, зібратися з думками, як то кажуть. Нерідко трапляються випадки того, що на місці водій, який вважав себе винуватим у правопорушенні після підписання протоколу, пізніше, змінював свою точку зору на протилежну. Важливим у цьому питанні є розуміння того, що: вчинення правопорушення не завжди тягне за собою відповідальність за нього, адже інспектор зобов’язаний виявити та довести вину порушника законним шляхом.


Приклад: водій перевищив встановлену швидкість руху. Інспектор зафіксував порушення на технічний прилад, який не був сертифікований в Україні та не входив до переліку технічних засобів, які мають право використовувати інспектори ДПС. У протоколі водій, незважаючи на свою провину, зазначив, що: «з протоколом не згодний, винним себе не визнаю». Фактично: водій скоїв правопорушення, однак, внаслідок того, що інспектор застосував для його фіксації неналежний технічний засіб, то не зміг довести законним шляхом це порушення і суд визнав постанову про адміністративне правопорушення незаконною а дії інспектора протиправними.
9.Під час заповнення протоколу інспектором або після цього, але до підписання його Вами, інспектор зобов’язаний роз’яснити зміст та суть:
-Стаття 63 Конституції України про те, що Ви маєте право відмовитися від дачі жодних пояснень відносно себе та своїх близьких родичів.

-Стаття 268 КУпАП : особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі.Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

-Час та місце розгляду справи.

10.Після заповнення протоколу інспектором та роз’яснення Ваших прав, інспектор зобов’язаний надати протокол Вам для ознайомлення і дачі пояснень по суті порушення. Уважно прочитайте протокол. Всі зауваження та заперечення Ви маєте право написати в графі пояснень порушника. Я раджу написати так: «З протоколом не згодний, вину не визнаю. Всі пояснення буду надавати в суді».


Увага: коли Ви вказуєте, що не визнаєте свою вину, то нерідко інспектора вимагають, щоб Ви зазначили причину невизнання вини. Ці причини Ви не зобов’язані вказувати!
11. Крім того, під час написання Вами пояснень у протоколі, раджу скористатися своїми правами, передбаченими ст. 268 КУпАП (які Вам зобов’язаний роз’яснити інспектор ДАІ) і заявити декілька клопотань, про що зробити відповідний запис у графі пояснень порушника. Наприклад:

- Клопотання про виявлення Вами намірів скористатися юридичною допомогою;

- Клопотання про відкладення розгляду справи у зв’язку з тим, що Ви виявили бажання скористатися правовою допомогою і не маєте можливості на місці пригоди (правопорушення) залучити захисника;

- Клопотання про відкладення справи і розгляд її за місцем Вашого проживання;
Відкладення розгляду справи має сенс для особи, яка притягується до адмінвідповідальності. Так, водій може у цей час надати якісь свої докази, скористатися правовою допомогою, тощо або затянути розгляд справи з метою уникнення застосування до нього адміністративного стягнення (штрафу), адже у справах про адміністративне правопорушення строки накладення адміністративних стягнень складають 2 місяці, а справи, які розглядаються судами – 3 місяці з дня вчинення правопорушення. Це означає, що якщо справу не розглянуто на протязі 2-ох місяців, а у судах відповідно – 3-ьох місяців з дня вчинення правопорушення, а розглянуто після спливу цих строків, то штраф або інше стягнення на порушників не накладається, навіть у випадках визнання їх винними.

12. Ніколи не підписуйте незаповнених протоколів та бланків, як би Ви не поспішали! Вимагайте від інспектора заповнення всіх граф у протоколі. У незаповнених строках ставте прочерки. Особливо це стосується графи «свідки». Якщо свідки події відсутні, то обов’язково поставте там прочерки і зазначте про їх відсутність у своїх поясненнях (для того, щоб ці свідки не з’явились зненацька у протоколі). Якщо у Вас є свої свідки, можливо це Ваші пасажири, то обов’язково зазначте їх у своїх поясненнях.

13. Після ознайомлення з протоколом та надання Вами своїх письмових пояснень інспектор запропонує Вам підписати протокол. Увага: підписання протоколу не означає, що Ви згодні з його змістом, адже у поясненнях, у протоколі Ви зазначили, що не згодні з ним. Крім того, підпис свідчить про те, що Ви отримали копію протоколу. Тому, інспектор ДАІ зобов’язаний Вам надати її.
14. Якщо інспектор ДАІ все ж таки прийняв рішення розглядати справу на місці, незважаючи на те, що Ви заявили ряд клопотань про залучення захисника, відкладення розгляду справи, тощо – не хвилюйтеся, поводьтеся спокійно та врівноважено. Чим більше порушень з боку інспектора, тим серйозніші наслідки для нього в майбутньому, коли Ви оскаржите його дії.

Інспектор ДАІ складає постанову у справі про адміністративне правопорушення (жовтий бланк), де зазначає суть порушення, вид стягнення (як правило – це штраф) і надає Вам можливість ознайомитися з постановою та зобов’язаний надати Вам її копію. Після складення постанови Ви маєте право на протязі 10 днів оскаржити її в суд або до вищестоящого органу (УДАІ).