vchilka.in.ua 1


Короткий опис розвитку гуртового ринку виробничого типу

(для обговорення)


Зміст


Вступ


  1. Функції гуртового ринку виробничого типу




  1. Організаційна структура




  1. План розвитку території




    1. Місцерозташування

    2. Інфраструктура ринку

    3. Логістичний центр




  1. Фінансова модель




    1. Фінансова проекція

    2. Можливості фінансового інвестування



Висновки

Вступ

Гуртовий ринок виробника і продовольчий гуртовий ринок є основним елементами нової системи дистрибуції продовольчої та сільськогосподарської продукції. Представлена концепція ринку виробника є лише попереднім планом, що вимагає подальших досліджень, розвитку і оновлення. Необхідно врахувати кліматичні та місцеві особливості, а також специфічним тип сільськогосподарського виробництва в окремих регіонах України. Цей план представляє різноманітні варіанти реалізації проекту в спрощеному вигляді. Фінансові розрахунки носять загальний характер і не включають всі та окремі елементи, деякі інвестиційні кошти і обчислення спрощено. Особливу увагу слід приділити індивідуальним інвестиційним і операційним коштам, так як в залежності від регіону України затрати можуть значно відрізнятись від допустимих. Більше того, частину інвестицій можна зреалізувати поступово, відповідно продовживши період реалізації інвестиції. Деякі елементи інвестиції можуть бути здійснені з використаннями внутрішніх ресурсів, що зменшить вартість всього проекту. Якщо ринок передбачається створити на місці існуючого, певні елементи інфраструктури вже можуть існувати, що значно зменшить вартість проекту. Завданням представленої концепції ринку виробничого типу є ініціювання обговорення серед тих, хто приймає політичні і економічні рішення, а особливо серед тих, хто займається вирощування овочів, фруктів і квітів.



Гуртовий ринок виробничого типу є об’єктом інфраструктури регіону з інтенсивним виробництвом овочів, фруктів, квітів та іншої сільськогосподарської продукції. Він характеризується тим, що розташований на огородженій території з твердим покриттям площею 2,5 – 5 га. На даній території розташовані місця для продажу з машин, які визначаються в залежності від виду продукції з метою концентрації товарної пропозиції. Частина території знаходиться під дахом для захисту від змінних атмосферних умов, що значною мірою полегшує перезавантаження товару. Це також надає можливість охолодити товар перед завантаженням, що є необхідним засобом для збереження хорошої якості продукції під час його транспортування і доставки до остаточного споживача з дотриманням вимог до якості товару. На території ринку розташовані різноманітні об’єкти технічного та обслуговуючого характеру (холодильні приміщення, обладнання для сортування, миття, пакування продукції), торгового (склади, офіси) та санітарного та соціального характеру (туалети, перевдягальні і т.д.).

Сучасний гуртовий ринок виробника є одночасно місцем створення груп виробників, асоціацій та інших форм об’єднання виробників. На ринку виробники мають можливість продажу своєї продукції в гуртових кількостях, а покупці мають можливість придбати і укомплектувати партії різноманітним необхідними продуктами також в гуртових кількостях в одному місці.

Гуртовий ринок являється також місцем регіону, з якого відбувається дистрибуція продукції в інші регіони України та на експорт. В цьому місці можна також одержати всі необхідні документи на продукцію (сертифікати якості, висновки фіто-санітарної експертизи і т.д.) , які вимагаються продавцем.



  1. Функція гуртового ринку виробничого типу


Оптовий ринок виробничого типу є інструментом державної та особливо регіональної політики. Це місце, де:
  • ціна дня на певні сільськогосподарські продукти встановлюється щоденно (ціна рівноваги);


  • можна отримати інформацію про якість продукту, місце виробництва та іншу інформацію, важливу для покупця;

  • відбувається концентрація торгівлі з можливістб подальшої ефективної дистрибуції в інші регіони країни та на експорт;

  • можна отримати інформацію про існуючі та майбутні потреби національного і міжнародного ринків відносно кількості, якості, стандартів, упаковки, ціни і т.д.;

  • можна отримати всі необхідні документи та сертифікати на продукцію.


До того ж, розвинений гуртовий ринок виробничого типу виконує наступні функції:


  • постачання сільськогосподарської продукції та квітів для місцевих роздрібних ринків;

  • забезпечення засобами захисту рослин, добривами, сільськогосподарським обладнанням, пакувальною тарою, тощо;

  • оренди офісів торговельним, гуртовим компаніям, сільськогосподарським дорадчим службам та ін.;

  • оренди складських приміщень, потужностей для пакування, сортування, охолодження та інших.


Гуртовий ринок виробничого типу - це організація (установа), яка допомагає місцевим виробникам планувати власне виробництво, особливо щодо об’єму виробництва та видів продукції в межах певних груп продуктів, на які існую попит

Будівництво гуртового ринку виробничого типу та концентрація продаж призведе до встановлення більш відповідної відпускної ціни виробників.


  1. Організаційна структура


В більшості країн світу гуртові ринки виробничого типу створюються за ініціативою місцевих виробників. Створення ринку є результатом діяльності груп виробників, асоціацій або виробничих кооперативів. Ініціатори будівництва гуртового ринку можуть отримувати підтримку з боку місцевих органів влади, а також пільгові кредити та гранти.

Однак, беручи до уваги специфіку українського ринку, зокрема недостатню кількість об’єднань виробників, малоймовірно, що група місцевих виробників зможе безпосередньо організувати та фінансувати будівництво гуртового ринку. Зокрема, труднощі при отриманні комерційних кредитів та високі відсоткові ставки, відсутність доступу до пільгових кредитів і грантів є головною перешкодою для процесу будівництва гуртового ринку.


На сьогодні гуртова торгівля, включаючи продаж товарів місцевого виробництва, відбувається на базарах або прямо з вантажних машин, розташованих біля автомобільних доріг національного та міжнародного доріг.


Таким чином, потрібно провести аналіз різних моделей та можливих варіантів будівництва гуртових ринків виробничого типу в Україні. Він може буде збудований на території вже існуючого місцевого ринку (розвинуте і традиційне місце проведення торгівлі) або на новій території.

Оптовий ринок сільськогосподарської продукції може бути створений:


  • за ініціативою місцевої влади при підтримці державної програми будівництва гуртових ринків, а також при сприянні сільськогосподарської дорадчої служби та місцевих виробників. В такому випадку:



    • місцева влада стане власником ринку. Цей ринок буде включений до місцевого бюджету (бюджетна організація).

    • Компанія (створена у вигляді ТзОВ, акціонерного товариства чи в іншій формі) місцевою владою, виробниками та консультативною організацією, стане власником ринку. Внесок місцевої влади може бути вигляді ділянка землі під будівництва ринку. З часом виробники, гуртові та інші комерційні організації будуть мати можливість викупити цю ділянку, отриману від місцевих органів влади.

  • за ініціативою акціонерної компанії, до складу акціонерів якої увійдуть місцеві виробники, різні організації, банки та приватні особи. Місцева влада здаватиме земельну ділянку в оренду акціонерній компанії на пільгових умовах і на тривалий термін (25-30 років).




      • за ініціативою власників та орендарів існуючих місцевих ринків, де відбувається гуртова торгівля, а також існує широкий вибір та дистрибуція сільськогосподарської продукції для забезпечення інших регіонів та для експорту.

Беручи до уваги вищезазначені аспекти необхідно усвідомлювати, що такі ініціативи в тій чи іншій формі мають відбуватись при значній підтримці з боку держави та місцевих органів влади. Перші ініціативи такого типу можуть отримати підтримку у вигляді грантів чи пільгових кредитів з боку різних міжнародних фондів та організацій, які працюють в Україні.


Створені пілотні ринки безперечно стануть позитивним прикладом для майбутніх ініціатив створення гуртових ринків виробничого типу в інших регіонах України.


  1. План розвитку території




    1. Місцерозташування




  • Центральне розташування в регіоні з інтенсивним виробництвом овочів, фруктів та квітів

  • В безпосередній близькості до національних або міжнародних шляхів

  • В місці, де існує доступ до мережі електропостачання , систем водопостачання та каналізації, газопроводів, засобів телефонного зв’язку та мережі інформаційних технологій. Якщо в місці відсутня каналізаційна система, то повинна існувати можливість для будівництва септику.




    1. Інфраструктура ринку


Універсальна модель вимагає, щоб під гуртовий ринок виробничого типу було відведено територію площею приблизно 4-6 гектарів. На першому етапі реалізації проекту використовується 2-3 гектари. Решта площі залишається для будівництва майбутніх приміщень, а також бути відведена під паркування машин під час сезонного збільшення обсягів дистриб’юції місцевої продукції.

На I Етапі проекту відбувається забезпечення будівництва ринку наступними елементами технічної інфраструктури:


  • Територія площею біля 2,5 гектарів.

  • Огорожа (всієї ринкової території або тільки частини, передбаченої першим етапом інвестиційного проекту).

  • Система дощової каналізації на території паркуванням автомобілів.

  • Будівництво підземних систем збору дощових вод, каналізації, водопостачання, зв’язку та електроенергії.

  • Трансформаційна станція.

  • Септик тенк у випадку відсутності каналізаційної системи.
  • Резервуар для дощової води, якщо відсутня можливість збору дощової води з паркування автомобілів до місцевого резервуару або колектору дощової води. В майбутньому має бути встановлена система очищення дощової води, зібраної з території паркування автомобілів, від домішок автомобільного масла.


  • Освітлення.

  • Покриття на території паркування автомобілів (асфальт або дорожнє покриття), приблизно 1,5 га.

  • Зелена зона розміром близько 10% від загальної площі.


На даному етапі на ринку мають бути приміщення, які дозволять проводити основні операції гуртового ринку виробничого типу. Розташування вищезгаданих приміщень має бути сплановано таким чином, щоб вони не перешкоджали подальшому розвитку ринку, а в майбутньому при необхідності площа цих приміщень могла бути збільшена. Крім того, запропоновані приміщення мають плануватись у відповідності до потреб та специфіки даного району.

На першому етапі проекту будівництво наступних об’єктів повинне бути завершено:

  • В’їздні ворота, обладнані шлагбаумами дистанційного управління. Оптимальний варіант – будівництво даху над входом та розміщення на ньому реклами ринку.

  • Офіси та приміщення громадського користування – площа біля 300 – 500 м2. В приміщеннях мають бути розташовані офіси адміністрації ринку, переодягальні для працівників, туалети, душові кімнати для водіїв, бар або ресторан, офіси фітосанітарних служб та стандартизації, офіс митної служби, банк, конференц-зал (проведення тренінгів і семінарів для місцевих виробників), офіси для інших компаній та установ, пов’язаних з аграрним сектором, а також офіси для комерційних (торговельних) компаній.

  • Логістичний центр, призначений для завантаження/розвантаження великих вантажівок (TIR).

  • Крита площа для торгівлі з вантажних машин.



Гуртовий ринок «Шувар», Львів

Нове місце для продажу з машин. Старе місце для продажу з машин.

План концепції розвитку території





3.3. Логістичний центр


Основним і важливим елементом гуртового ринку виробничого типу є логістичний центр, за допомогою якого здійснюється швидка та ефективна дистрибуція сільськогосподарської продукці.

Модель типового логістичного центру представлена на Креслені 1. Розміри і технічне обладнання центру залежать від місцевих потреб і фінансових можливостей операторів.


Логістичний центр складається з наступних основних елементів:


  • Логістичного складу з холодильним обладнанням для забезпечення дистрибуції високоякісної продукції (охолодження є основним елементом відповідної дистрибуції і збуту продукції) та офісними та технічними приміщеннями

  • 120 сантиметрова рампа обладнана в кишеню рампи в її нижній частині

  • Відкрита площа для вантажівок під дахом з освітленням і вентиляторами, що дозволяє завантажувати/розвантажувати, сортувати, пакувати і проводити контроль якості сільськогосподарської продукції протягом року

Центр також має бути обладнаний вагами (для зважування палет і окремих пачок продукції) як в середині будівлі так і на відкритій площі.


Сучасний логістичний центр повинен мати холодильне обладнання як основний елемент гуртового ринку виробника. Цей елемент гарантує відповідну підготовку свіжої продукції для подальшої дистрибуції. Відповідно до міжнародних стандартів заборонено завантажувати продукцію без попереднього охолодження, оскільки під час транспортування неможливо рівномірно охолодити продукцію. Жорсткі вимоги до охолоджувальної температури є надзвичайно важливі для міжнародних поставок і поставок великим мережам супермаркетів в Україні. Відповідно до цих стандартів, всі продукти повинні мати сертифікат, підтверджуючий відповідні умови завантаження.

Сучасний логістичний центр є елементом економічної політики та маркетингу.



Логістичний центр надає можливість:


  • Зменшити кошти завантаження та розвантаження, використовувати більш ефективне обладнання для транспортування і завантажування палет

  • Скоротити час завантаження і розвантаження

  • Здійснюється контроль якості та кількості продукції

  • Відповідно організувати пакування продукції

  • Використовувати ЄВРО палети (80см x 120 см), що є основним елементом світової практики дистрибуції фруктів і овочів. В міжнародній торгівлі свіжою продукцією переважно використовуються одноразові палети, хоча можливе використання і багаторазових палет.



Концептуальне зображення платформи










Креслення 1. Схема логістичного центру.


Єтап II

В залежності від потреб розвитку ринку, можна будувати більшу кількість логістичних центрів, складських та сортувальних приміщень, і т.д. Учасникам ринку має бути надана можливість побудови власних приміщень на території ринку або оренди території/приміщень, що має бути важливим елементом фінансової стратегії гуртового ринку. Будівництво відповідної інфраструктури ринку, такої як колектори, внутрішні дороги, місця для паркування в т.д., на першому етапі повинно дозволити експансію ринкового простору на другому етапі вже з меншими коштами. Наявність відповідних послуг, таких як мийка машин, заправка і т.д, має серйозний вплив на розвиток ринку і в майбутньому гарантуватимуть сильну економічну позицію в регіоні.




  1. Фінансова модель


4.1. Фінансова проекція


Очікується, що типовий гуртовий ринок виробничого типу складається з наступних елементів інфраструктури:

Елемент

Площа в м2

Наявна земельна ділянки

25 000,00

Земля для розбудови

25 000,00

Паркінг та дороги

21 600,00

Дах для частини паркінгу

5 400,00

Логістичний центр

600,00

Офісне приміщення

300,00

Зелена зона (10% наявної землі)

2 500,00


Початкові інвестиції в гуртовий ринок виробничого типу можуть бути оцінені наступним чином:


Елемент інфраструктури

Одиниці

К-ть

Кошт одиниці вкл. ПДВ, $

Кошт всього incl. ПДВ, $

Земля


Га

2,50

0

0

Обладнані в’їздні ворота

Ворота

1

60 000,00

60 000,00

Огорожа

метр

650,00

20,00

13 000,00

Паркінг, дороги, знаки

кв. метр

21 600,00

30,00

648 000,00

Офісні приміщення і зовнішні роботи

кв. метр

300,00

600,00

180 000,00

Дах над частиною паркінгу

кв. метр

5 400,00

100,00

540 000,00

Система каналізації

установка

1

60 000,00

60 000,00

Система водопостачання

установка

1

20 000,00

20 000,00

Трансформатор і освітлення


установка

1

80 000,00

80 000,00

Зелена зона

кв. метр

2 500,00

5,00

12 500,00

Логістичний центр

кв. метр

600,00

600,00

360 000,00

Холодильне обладнання

штуки

6,00

17 000,00

102 000,00

Ваги для вантажівок

штуки

1,00

30 000,00

30 000,00

Будівництво, підсумок

 

 

 

2 105 500,00

Підготовка технічного проекту (2,5% від підсумку)

 

 

 

52 637,50

Технічний і фінансовий аудит (2,5% від підсумку)

 

 

 

52 637,50

Офісне обладнання


установка

1

5 000,00

5 000,00

Транспорт

трансп. од

1

10 000,00

10 000,00

Непередбачені витрати (5% від підсумку)

 

 

 

105 275,00

ПОЧАТКОВА ІНВЕСТИЦІЯ, ВСЬОГО

 

 

 

2 331 050,00


Операційні кошти гуртового ринку виробничого типу можуть бути обчислені наступним чином:

Стаття

Річний кошт, вкл. ПДВ, $

Офісні затрати та інші відповідні кошти

43 740,00

Електроенергія

21 870,00

Водопостачання і каналізація

8 829,00

Вивіз сміття

198 450,00

Страхування

10 440,00

Технічне обслуговування


9 940,00

Заробітна плата

65 400,00

ОПЕРАЦІЙНІ ЗАТРАТИ, ВСЬОГО

358 669,00


Дохід гуртового ринку виробничого типу оцінюється наступним чином:

Стаття доходу

Одиниця

К-ть

Дохід на одиницю вкл. ПДВ, $

Дохід вкл. ПДВ. VAT, $/рік

В’їздний збір*

маш. / день

500,00

6,00

672 000,00

Оренда офісних площ

м2 / міс.

180,00

10,00

21 600,00

Оренда холодильних складів

м2 / міс.

216,00

22,50

58 320,00

Інший дохід

$ / місяць

1,00

2 520,00

20 790,00

ДОХІД, ВСЬОГО

 

 


 

772 710,00


*Важливе зауваження – в’їздна пропускна здатність і, відповідно плата, були розраховані з врахуванням фактору сезонності (січень –25% середньої в’їздної пропускної потужності, лютий – 30%, березень – 40%, квітень – 50%, травень – 80%, червень – 100%, липень – 100%, серпень – 100%, вересень – 100%, жовтень – 100%, листопад – 50%, і грудень – 25%).


Всього початкова інвестиція складає 2,33 млн. дол.. США і може біти профінансована з різних джерел. Пропонується наступна модель: 30% власний приватний капітал (приблизно 0,7 млн. дол. США) і 70% довготермінового кредиту (біля 8 років, приблизно 1,65 млн. дол. США) в рамках кредитної лінії Світового Банку. В наших розрахунках ми використали відсотки на рівні 12% для фінансування приватним капіталом і 9% для довготермінового кредиту. Ми також припустили, що всі інвестиції і, відповідно, будівельні роботи, будуть зреалізовані протягом першого року проекту. Операції на ринку повинні розпочатись на початку другого року проекту. Земля під такий ринок повинна бути виділена відповідними органами без оплат і коштів. Приймаючи до уваги вище перечислені передумови і розрахунки, ми оцінюємо, що кредит буде сплачено на протязі 7-8 років. Відповідно, такі проекти в сучасник умовах України повинні розглядатись як проекти по покращенню/створенню інфраструктури, а не як чисто комерційні проекти. Всі вищезгадані три сторони-учасники проекту – органи місцевої влади, приватний капітал і міжнародні донорські організації, повинні бути залучені до розвитку і діяльності гуртового ринку виробничого типу.


4.2 Можливості фінансового інвестування

При умові прийняття і реалізації державної програма розбудови гуртових ринків (включаючи 3-4 великих гуртових пілотних ринків та 3-5 гунтових ринків виробничого типу), і підтримки з боку міжнародних фінансових установ (Світовий Банк, Європейський Банк Реконструкції та Розвитку) з’явиться можливість швидкого створення ефективної системи дистрибуції сільськогосподарської продукції. При аналізі фінансових моделей будівництва гуртових ринків, необхідно приймати до уваги наступні гіпотетичні варіанти:


  • Гуртовий ринок виробничого типу отримує грант на будівництво (Албанська модель фінансування Світовим Банком і урядом)

  • Гуртовий ринок виробничого типу отримує технічну допомогу в вигляді консультативних послуг, тренінгів, та розробки техніко-економічного обґрунтування. Будівництво ринку здійснюється за рахунок фінансування з власних ресурсів і/або за допомогою кредиту Світового Банку.

  • Гуртовий ринок виробничого типу отримує технічну допомогу в вигляді консультативних послуг, тренінгів, та розробки техніко-економічного обґрунтування. Будівництво ринку здійснюється за рахунок фінансування з власних ресурсів і/або за допомогою кредиту Світового Банку. Якщо проект буде завершений та впроваджений у відповідності до попередніх умов, то кредит буде вважатися частково погашеним (40-50% кредиту). Після виплати кредиту, решта буде вважатися грантом (позика, яка не повинна виплачуватись).

  • Гуртовий ринок виробничого типу отримує технічну допомогу, для підготовки і впровадження інвестиції. Інвестиція фінансується з власного капіталу організації та/або за рахунок комерційних кредитів українських банків (ця модель є маловірогідною по причині високої відсоткової ставки комерційних банків і відсутності відповідної застави). Однак, використання такої моделі можливе після створення першого гуртового ринку виробничого типу, який буде прикладом для майбутніх інвесторів.



Висновки

  • Розвиток гуртового ринку виробничого типу в регіонах з інтенсивним виробництвом овочів і фруктів є основним і необхідним елементом ефективної дистрибуції, яка забезпечує споживачів продукцією високої якості

  • Міністерство аграрної політики, український уряд і Парламент має надати широку підтримку ініціативам розвитку перших 2-3 ринків. Ці ініціативи повинні служити прикладом для інших регіонах України
  • Ініціативи по створенню гуртових ринків виробника повинні одержати фінансову та організаційну підтримку також і від інших інституцій та організацій (Світовий Банк, ЄБРР, Європейський Союз, Агентство з міжнародного розвитку США), оскільки такі інвестиції характеризуються довгим періодом повернення позики, що характерно для інфраструктуральних інвестицій, особливо для країн з високим рівнем інфляції, високими відсотками по кредитам та депозитам. Однак з впровадження економічних реформ рівень інфляції, а також відсотки будуть зменшуватись, так як це відбулось в країнах Центральної Європи (Польща, Венгрія, Чехія і т.д.)


  • Реалізація пілотної моделі гуртового ринку виробничого типу не вимагає довгого періоду підготовки проекту і його реалізації в порівняні з типовим гуртовим ринком споживчого типу, розташованого у великому місті.

  • Швидкий і відповідний розвиток ринку виробника змусить виробників пропонувати стандартизовану продукцію високої якості.