vchilka.in.ua 1

Тематика батьківських зборів

1-й клас

1. Перша зустріч із батьками. Адаптація першокласників до школи

Форма проведення: семінар-тренінг.

Хід семінару-тренінгу:


  1. Вступне слово директора.

  2. Екскурсія школою.

  3. Заповнення батьками анкет ( додаток № ).

  4. Вибори батьківського комітету.

  5. Лекція учителя на тему: «Адаптація першокласників до школи».

  6. Пам’ятка батькам першокласників.


2. Спілкування дітей і дорослих у сім’ї

Форма проведення : круглий стіл.

План проведення батьківських зборів:

  1. Консультація психолога «Спілкування в сім’ї. Культура спілкування».

  2. Відповіді на запитання батьків.

  3. Експрес-опитування батьків.

  4. Обігрування педагогічних ситуацій, обговорення.

  5. Пам’ятки для батьків.


3. Дитяча агресивність

Форма проведення : круглий стіл.

План проведення батьківських зборів:

  1. Агресія: за і проти (на думку Генріха Перенса).

  2. Обговорення: «Що у наших дітей може викликати агресивні почуття і дії наших дітей».

  3. «Як ми можемо допомогти дитині».

  4. Пам’ятки для батьків.


4. Рік перший – впорались!

Форма проведення : свято.


2-й клас

1. Режим дня – запорука успішного навчання другокласника

Форма проведення : семінар.

Питання для обговорення:

  1. Домашні завдання (їх обсяг і необхідний час для виконання).

  2. Значення харчування, рекомендації фахівців для батьків.


2.Виховання любові до природи

Форма проведення : вечір питань і відповідей.

Хід вечора:
  1. Виступ учителя «Виховання любові до природи».


  2. Знайомство батьків з виставкою дитячих робіт.

  3. Анкетування батьків.

  4. Рольові ігри з батьками.

  5. Конкурси.

  6. Памятка «Поведінка на природі».


3.Виховуємо обдарованих дітей

Форма проведення : семінар.

Хід проведення семінару:

  1. Лекція учителя «Дитина як творча особистість».

  2. Тест для батьків «Чи допомагаєте Ви своїй дитині стати обдарованою людиною?».

  3. Поради батькам, які бажають розвивати здібності своїх дітей.


4. Підбиваємо підсумки.

Форма проведення : батьківська конференція.


3-й клас

1. Заохочення і покарання в родинах

Форма проведення : диспут.

Хід диспуту :

  1. Вступне слово вчителя, оголошення теми диспуту і його завдань.

  2. Обговорення проблемних ситуацій.

  3. Поради батькам.


2.Методи формування поведінки у молодших школярів

Форма проведення : круглий стіл.

Хід проведення круглого столу:

  1. Лекція вчителя.

  2. Обговорення проблемних ситуацій.

  3. Поради батькам.


3.Проблеми трудового виховання молодших школярів

Форма проведення : семінар.

Хід проведення семінару:

  1. Завдання трудового виховання молодших школярів.

  2. Показники рівня трудової вихованості учнів.


4.Підсумки минулого навчального року

Форма проведення : презентація досягнень учнів класу.


4-й клас

1.Родина як соціальна група

Форма проведення : бесіда.

План проведення бесіди:

  1. Вступне слово учителя.

  2. Розподіл влади в сім’ї.
  3. Стилі виховання в родині.



2.Батьки і діти : конфлікт чи взаєморозуміння

Форма проведення : тренінг.

Хід проведення тренінгу:

  1. Вступне слово класного керівника.

  2. Міні-тренінг для батьків.

  3. Мозковий штурм «Конфлікт-це…».

  4. Вправа «Типовий конфлікт».

  5. Рольова гра «Незакінчена історія».


3.Роль методів стимулювання у навчально-виховному процесі молодших школярів

Форма проведення : круглий стіл.

Хід проведення круглого столу:

  1. Вступне слово учителя.

  2. Методи стимулювання учнів.

  3. Форми заохочення і покарання.

  4. Поради батькам.


4.Підсумки роботи минулого навчального року. Готуємося у 5 клас.

Форма проведення : круглий стіл.

Хід проведення круглого столу:

  1. Вступне слово класного керівника.

  2. Зустріч з учителями основної школи.


5-й клас


1. Труднощі адаптації дитини до навчання в 5-му класі

Форма проведення: круглий стіл.

Запрошуються педагоги, що працюють у класі, керівники гуртків, у яких займаються чи будуть займатися діти, бібліотекар, лікар чи медсестра.

Завдання педагогів:

  • Познайомитися з батьками й послухати короткі характеристики, які вони дають своїм дітям.

  • Розповісти про вимоги до навчання зі свого предмета.

Завдання лікаря: ознайомитися з результатами проведеного медогляду, дати з урахуванням отриманих даних рекомендації вчителям, батькам, відзначити фізіологічні особливості, пов’язані з віковими змінами дітей.

Завдання бібліотекаря: коротко розповісти про можливості бібліотеки, ознайомити з бібліотечним фондом, порекомендувати інші бібліотеки (з великим фондом; розташовані поруч та ін.)


Завдання керівників позашкільних установ: ознайомити з умовами прийому дітей у різні гуртки й напрямами їх роботи.

Питання для обговорення:


  1. Роль родини та її значення для адаптації гімназиста у зв’язку з новою якістю навчання й віковими особливостями.

  2. Закони гімн азійського життя в навчанні і вихованні дитини.

2. Роль спілкування в житті гімназиста

Форма проведення: дискусія.

У ході зборів аналізуються різні педагогічні ситуації й проводиться анкетування учнів «Я і моя родина»(Додаток №1). За змістом запитань, наведених в анкеті, можна проводити індивідуальні бесіди класного керівника з вихованцями.

Результати анкетування використовуються класним керівником під час обговорення теми зборів.

Питання для обговорення:

  • Значення для дитини родинного спілкування.

  • Проблеми спілкування в дитячому колективі.

  • Завдання гімназії й колективу класу з подолання проблем у спілкуванні.

3. Культурні цінності родини та їх значення для дитини

Форма проведення: обмін думками за темою зборів.

Питання для обговорення:

  1. Книга та її значення для розвитку пізнавальних і моральних якостей особливості.

  2. Культурні традиції родини.

  3. Вплив культурних цінностей родини на пізнавальний розвиток дітей.

  4. Розповіді батьків про традиції родини з формування культурних цінностей: читання книг, газет і журналів; відвідування театрів і музеїв; спілкування з природою; туристичні походи та ін..

  5. Лекція класного керівника про вплив культурних традицій родини на пізнавальну активність дітей (пов’язати її з думками, висловленими у процесі обговорення теми зборів).

4. Підсумки минулого навчального року «От і стали ми на рік дорослішими»


Форма проведення: усний журнал.

Готуючись до зборів, учні випускають класну газету «Вузлик на пам'ять», готують сюрпризи на тему «У майбутньому році тобі бажаю…». У ході зборів проводиться анкетування учнів і батьків, конкурс на кращий текст гімну класу. Класний керівник дає всім учням завдання на літо «Де б ти не був, пам’ятай про друзів». Батьків нагороджують за активне співробітництво з класом.

Матеріали до батьківських зборів

у 5-му класі


Я і моя родина

Анкета для учнів


  1. Чи подобається тобі розповідати своїм батькам про прожитий день?

  2. Чи завжди твої батьки вислуховують тебе до кінця?

  3. З ким ти охочіше поділишся своїм секретом: з мамою, татом, другом чи подругою?

  4. У яких випадках і які ласкаві слова говорять тобі батьки?

  5. Чи вважає родина святом твій день народження?

  6. Які свята у своїй родині ти любиш?

  7. Якби ти був чарівником, що ти хотів би змінити в житті своєї родини?


Підсумки року і плани на майбутнє

Анкета для учнів

  1. Чи подобалося тобі навчатися у твоєму класі?

  2. Які предмети тобі подобалися найбільше і чому?

  3. Чи хочеться тобі продовжувати навчання?

  4. Які оцінки ти хочеш одержувати в наступному класі?

  5. Якими ти уявляєш учителів у наступному класі?

  6. Я ким би ти хотів товаришувати?

  7. Яким ти хочеш стати?

  8. Яким ти уявляєш свого класного керівника?

  9. Яким він повинен бути, чи хотілося б тобі з ним спілкуватися?

  10. Що б ти хотів побажати своїм учителям?

  11. Що б ти хотів побажати майбутнім п’ятикласникам?

Наші очікування

Анкета для батьків
  1. Якими Ви бачите майбутніх учителів свого сина чи дочки?


  2. Які професійні якості вони повинні мати?

  3. Які якості характеру їм мають бути притаманні?

  4. Які якості Ви хочете розвинути у своєї дитини з допомогою вчителів, що будуть із нею працювати в наступному класі?

  5. Які якості Ви хотіли б змінити в характері своєї дитини з допомогою вчителів, що будуть з нею працювати?

  6. У чому може себе проявити Ваша дитина в поза навчальній діяльності?

  7. Чого Ви очікуєте від класного керівника Вашої дитини?

  8. Яку допомогу Ви можете надати класу, щоб життя Вашої дитини в ньому було цікавим?


6-й клас


1. Роль книги в розвитку інтелектуальних і особистісних якостей людини

Форма проведення:круглий стіл.

Збори проходять за участю дітей. Проводиться анкетування батьків (можливо й анкетування дітей з аналогічних питань) (Додаток №2). Результати анкетування класний керівник використовує для подальшої роботи з батьками й учнями. Цікавим буде порівняння результатів анкетування батьків і учнів, проведеного за цією тематикою раніше.

Питання для обговорення:

  1. Виступ бібліотекаря гімназії з аналізом читацьких умінь, запитів учнів. Нагородження найбільш активних читачів.

  2. Виступ учителів - предметників із повідомленнями для дітей і їхніх батьків про те, що собою являє підручник.

  3. Виступ батьків і дітей щодо проблем:

    • «Книга в нашій родині»;

    • «Традиції нашої родини»;

    • «Ставлення учнів до читання (результат техніки читання в 6-му класі)».

  4. Визначення найактивнішого читача класу.

2. Фізичний розвиток учня та шляхи його вдосконалення

Проводиться анкетування (Додаток № 2).

Питання для обговорення:
  1. Фізіологічні проблеми дорослішання дітей (виступ лікаря).


  2. Завдання фізичного виховання; вимоги до уроку; проблеми класу, шляхи їх вирішення; робота спортивних гуртків і секцій (виступ учителя фізичної культури).

  3. Проблеми фізичного розвитку учнів, шляхи вирішення проблем у класі (виступ класного керівника).

3. Результативність шкільного уроку. Від чого вона залежить?

Питання для обговорення:

  1. Аналіз уроків із різних предметів, на яких був присутній класний керівник. Проблема активності учнів на уроці (виступ класного керівника).

  2. Рекомендації батькам щодо розв’язання проблеми.

4. Підсумки минулого навчального року

Форма проведення: вогник(разом з учнями).


Матеріали до батьківських зборів

у 6-му класі


Книга в житті дитини

Анкета для батьків

  1. Чи любить Ваша дитина читати? Яким книгам надає перевагу?

  2. Чи швидко вона читає?

  3. Які книги люблять у Вашій родині?

  4. Чи вважає Ваша дитина книгу гарним подарунком?


Уроки фізичної культури

Анкета для учнів

  1. Чи любиш ти уроки фізичної культури?

  2. Чим тобі подобається займатися на уроці?

  3. Щоб ти хотів виправити в собі за допомогою цих кроків?

  4. Що б ти хотів побажати учителеві фізичної культури?


7-й клас


1. Статеві розбіжності, статеве дозрівання.

Проблеми їх вирішення:

  1. Роль родини для дитини в період її статевого дозрівання.

  2. Фізіологія підлітка.

  3. Шляхи вирішення проблем у класі,пов’язаних зі статевим дозріванням дітей (педагогічні ситуації для батьків).

2. Роль родини в розвитку працездатності учня

Форма проведення: обмін думками з теми зборів.

Питання для обговорення:


  1. Роль родини в розвитку працездатності учнів (виступ класного керівника).

  2. Значення мотивації в розвитку працездатності учнів.

  3. Обмін досвідом родин (трудові традиції родини, значущість доручень тощо).

До зборів проводиться анкетування батьків із теми зборів (Додаток № 3)

3. Воля і шляхи її формування в учнів

Питання для обговорення:

  1. Роль вольових якостей особливості в подоланні інстинктів.

  2. Значення родини в подоланні дитиною негативних рис характеру.

  3. Думка учнів про себе і свої вольові якості (провести анкетування щодо оцінювання особистісних вольових якостей).

4. Підсумки попереднього навчального року


Матеріали до батьківських зборів

у 7-му класі


Ставлення дитини до праці

Анкета для батьків

  1. Чи любить Ваша дитина працювати?

  2. Що вона любить робити?

  3. Чи вміє вона працювати самостійно, чи працює тільки з Вашою допомогою?

  4. Як довго може працювати Ваша дитина?

  5. Робота виконується з цікавістю чи неохоче?


8-й клас


1. Роль родини в розвитку моральних якостей підлітка

Питання для обговорення:

  1. Тема «Закон і відповідальність» (виступ представника правоохоронних органів).

  2. Аналіз класним керівником розвитку колективу класу за кілька років і визначення завдань на майбутнє.

  3. Аналіз ситуацій, що містять моральний конфлікт.

  4. Анкетування дітей і батьків із теми зборів, результати якого класний керівник використовує у виховній роботі (Додаток №4).

2. Здібності гімназистів і роль родини в їх розвитку

Форма проведення: круглий стіл за участю адміністрації гімназії.

Питання для обговорення:


  1. Аналіз уроків за участю адміністрації, керівників гуртків, робота яких стимулює заняття.

  2. Обмін сімейним досвідом із теми зборів.

  3. Виставка «Світ наших захоплень».

3. Психологічні і вікові особливості підлітка

Питання для обговорення:

  1. Психологічні і вікові особливості підлітка (виступ психолога).

  2. Аналіз процесу дорослішання дітей (виступ класного керівника).

  3. Відповіді фахівців на питання батьків із теми зборів.

4. Підсумки минулого навчального року


Матеріали до батьківських зборів

у 8-му класі


Оцінка виховної стратегії

Анкета для батьків

Прагнете виростити талановиту дитину?

На допомогу Вам – поради Девіда Льюїса, який узагальнив досвід тисячі сімей, у яких ростуть талановиті літи:

  • Я відповідаю на всі запитання дитини терпляче й чесно.

  • Серйозні питання й висловлювання дитини я сприймаю всерйоз.

  • У нас у квартирі стоїть вітрина, на якій дитина може демонструвати свої роботи. Я не сварю дитину за безлад у кімнаті чи на столі, якщо це пов’язано з творчим заняттям і робота ще не закінчена.

  • Я надав дитині кімнату або спеціальний куточок виключно для самостійних творчих занять.

  • Я показую дитині, що її люблять такою, якою вона є, а не за її досягнення.

  • Я надаю дитині можливість проявляти турботу.

  • Я допомагаю дитині будувати плани й приймати рішення.

  • я намагаюсь розвивати дитину, показувати цікаві місця.
  • Я допомагаю дитині покращити результати її роботи.


  • Я допомагаю дитині нормально спілкуватися з іншими дітьми й радий бачити їх у себе в домі.

  • Я ніколи не говорю дитині, що вона гірша за інших дітей.

  • Я ніколи не караю дитину приниженням.

  • Я куплю дитині книги, пов’язані з її інтересами.

  • Я вчу дитину мислити самостійно.

  • Я регулярно читаю дитині.

  • Я привчаю дитину до читання з дитинства.

  • Я пробуджую фантазію і уяву дитини.

  • Я уважно ставлюся до потреб дитини.

  • Я знаходжу час, щоб щоденно побути з дитиною наодинці.

  • Я дозволяю дитині брати участь у плануванні сімейного бюджету.

  • Я ніколи не сварю дитину за невміння й помилки.

  • Я хвалю дитину за навчальну ініціативу.

  • Я вчу дитину вільно спілкуватися з дорослими різного віку.

  • Я спонукаю дитину вчитися розв’язувати проблеми самостійно.

  • У заняттях дитини я знаходжу щось варте похвали.

  • Не існує тем, які я виключаю з обговорення з дитиною.

  • Я допомагаю дитині бути особистістю.

  • Я допомагаю дитині знаходити телепрограми, що заслуговують на увагу.

  • Я розвиваю в дитині позитивне сприйняття її здібностей.

  • Я ніколи не відмахуюсь від невдач дитини, кажучи: «Я теж не вмію».

  • Я заохочую в дитині максимальну незалежність від дорослих.

  • Я вірю в здоровий глузд дитини й довіряю їй.


Критерії оцінювання правильності обраної

виховної стратегії:

  • Якщо Ви чините так лише у 20% аналогічних ситуацій, то Вам необхідно терміново змінити свій стиль спілкування з дитиною.

  • Якщо поради відповідають Вашій програмі виховання на 50%, у Вас усе повинно бути гаразд.
  • Якщо Ви виконуєте ці поради на 90%, дайте більше свободи дитині й собі!



Принципи виховання дітей

Анкета для батьків


За результатами відповідей можна визначити, чи правильно обрано принципи виховання дітей.

Чи можете Ви:

  1. У будь-який момент залишити всі свої справи й зайнятися дитиною?

  2. Порадитися з дитиною, незважаючи на її вік?

  3. Зізнатися дитині в помилці, зробленій стосовно неї?

  4. Вибачитися перед дитиною у випадку, якщо Ви були не праві?

  5. Опанувати себе й зберегти спокій, навіть якщо вчинок дитини вивів Вс із рівноваги?

  6. Поставити себе на місце дитини?

  7. Повірити хоча б на хвилинку, що Ви – добра фея чи прекрасний принц?

  8. Розповісти дитині повчальний випадок із власного дитинства, у якому Ви постаєте в невигідному світлі?

  9. Завжди утримуватися від слів і виразів, що можуть ранити дитину?

  10. Пообіцяти дитині виконати її бажання за гарну поведінку?

  11. Виділити дитині один день, коли вона зможе робити все, що забажає, і поводитися, як захоче, а Ви при цьому не будете ні в що втручатися?

  12. Не зреагувати, якщо Ваша дитина вдарила або ненавмисно скривдила іншу дитину?

  13. Устояти проти сліз, капризів, прохань, якщо відомо, що це – примха?


Варіанти відповідей:

    • можу і завжди так роблю – 3 бали;

    • можу, але не завжди так роблю – 2 бали;

    • не можу – 1 бал.


Результати анкетування:

  • Від 30 до 39 балів – Ви дотримуєтесь правильних принципів виховання.

  • Від 16 до 30 балів – Ваш метод виховання – «батіг і пряник».

  • Менше 16 балів – у Вас немає педагогічних навичок і бажання виховувати дитину.



Світло Вашого дому

Анкета для батьків

Відповідаючи на запитання анкети, батьки мають право обрати одну приорітетну якість.


1. Як Ви думаєте, чого чекає дитина від родини, у якій живе?

а) Гарної організації побуту;

б) радості спілкування;

в) спокою й захищеності.

2. Що найбільше турбує Вас у родині?

а) Здоров’я дітей;

б) гарне навчання;

в) трудова участь дітей у житті родини;

г) настрій дітей і причини його змін.

3. Чи самотня Ваша дитина в родині?

а) Так;

б) ні;

в) не знаю.

4. Як Ви думаєте, чи захоче Ваша дитина, щоб її майбутня родина була схожа на батьківську?

а) Так;

б) ні;

в) не знаю.

5. Яка з наведених нижче життєвих установок є, на Вашу думку, для дитини найбільш значущою?

а) бути матеріально забезпеченою людиною;

б) зустріти любов;

в) мати багато друзів;

г) реалізувати свої інтелектуальні можливості.

6. Чи знайома Ваша дитина з тими моральними проблемами, що існують у родині?

а) Так;

б) ні;

в) не знаю.

7. Чи є у Вашої дитини секрети від своєї родини?

а) Так;

б) немає;

в) не знаю.

8. Чим є для Вашої дитини вечір удома?

а) Радістю спілкування;

б) можливістю бути собою;

в) стражданням.


Ставлення батьків до дитини

Тест для батьків

- Якщо Ви погоджуєтесь із наведеними нижче твердженнями, запишіть собі 1 бал, якщо ні – 0 балів.


  • Інколи трохи шкода, що дитина виросте й стане дорослою.

  • Якщо дитина каже неправду, то вона, швидше за все, не обманює, а фантазує.

  • Сучасні шкільні програми занадто складні.
  • Мати повинна бути емоційним посередником між дитиною й батьком, тому що батькові властива зайва суворість.


  • Якщо дитина зайнята корисною справою, але в неї нічого не виходить, треба похвалити її за зусилля.

  • Наївна безпосередність – достоїнство дитячого віку, а не недолік.

  • Якщо дитина не засинає в темряві, їй необхідна лампочка – нічник.

  • Багато дитячих витівок пояснюються поганим впливом однолітків.

  • У кожної дитини є достоїнства, які набагато важливіші за її недоліки.

  • Дитина може досягнути більше успіхів, якщо вчитель ставитиметься до неї доброзичливо.

  • Коли батько чи мати розходяться в оцінці поведінки дитини, важливішою повинна бути думка матері, оскільки жінка – природжені керівники.

  • У дитинстві всім необхідно займатися спортом.

  • За сімейним столом кращі шматочки повинні віддаватися дітям.

  • Дитяча неслухняність часто виникає від того, що батьки потребують від дитини занадто багато.

  • Коли дитина стане дорослою, вона неминуче зіткнеться в житті з труднощами, тому обов’язок батьків – до певного часу захищати її від них.


Підсумки анкетування:

  • 15 – 20 балів:

Ставлення батьків до дитини:

Ви недооцінюєте роль чоловіка у вихованні, Ваша вимогливість до дитини буває продиктована Вашим настроєм, а не поведінкою дитини.

Ставлення матері до дитини:

Ви дуже любите дитину, але забуваєте про те, що дитина підросте й повинна буде вирішувати свої проблеми самостійно.

  • 8 – 11 балів:

Ставлення батька до дитини:

У вихованні дитини Ви займаєте відсторонену позицію.

Ставлення матері до дитини:

Дитині необхідно більше Вашої емоційної участі в її житті.

  • Менше 8 балів:

Ставлення батька до дитини:

Не судіть дуже суворо свою дитину.

Ставлення матері до дитини:

Вашій дитині потрібно більше м’якості й заохочення.


Мій характер

Анкета для учнів


  1. Які позитивні якості, на твій погляд, тобі притаманні?

  2. Які негативні якості є в твоєму характері?

  3. Які риси характеру ти хотів би мати?


Спілкування дітей і батьків у ролях

Міні – анкета

Шановні батько й мати!

Уважно подивіться на запропоновані мімічні вирази обличчя і дайте відповіді на такі запитання:

  1. З яким виразом обличчя Ви найчастіше спілкуєтеся зі своєю дитиною?

  2. З яким виразом обличчя найчастіше спілкується з Вами Ваша дитина?

  3. Яким, на Вашу думку, повинне бути обличчя дитини під чпс спілкування з Вами?

9-й клас


1. Допомога родини в правильній професійній орієнтації дитини

Питання для обговорення:

  1. Інформація про навчальні заклади, до яких може вступити учень 9-го класу.

  2. Аналіз професійних інтересів дев’ятикласників і ставлення до них батьків.

  3. Рекомендації психолога з профорієнтації.

2. Аналіз навчальної роботи учнів 9-х класів

Питання для обговорення:

  1. Аналіз ставлення учнів до навчання (інформацію надають учителі з основних предметів).

  2. Аналіз контрольних робіт, диктантів тощо (об’єктивні оцінки рівня навчальних досягнень учнів).

  3. співбесіда адміністрації гімназії з невстигаючими учнями

3. Важка дитина. Яка вона?

Питання для обговорення:

  1. Виступ класного керівника з теми зборів.

  2. Виступ представників інспекції у справах неповнолітніх.
  3. Співбесіда відповідних фахівців із батьками.

4. Аналіз підготовки учнів до державної підсумкової атестації

Питання для обговорення:

  1. Значення родини у відповідальні моменти життя підлітка.

  2. Готовність учнів до здачі ДПА.